Så når du rätt målgrupp på
sociala medier
Vare sig ni ska annonsera på sociala medier eller skapa ett ett företagskonto för att generera följare är det viktigt att möta er målgrupp. Men hur ska man veta var de befinner sig? Vi hjälper er!

Skapa en tydlig målgruppsanalys
Det allra första steget är att identifiera er målkund. Analysera datan ni har tillgänglig och komplettera med research i form av enkäter och undersökningar, kolla öppen data och håll intervjuer. Ålder, kön och geografisk plats räcker inte utan försök hitta tydliga intressen och beteenden. Med detta i ryggsäcken har ni en bra grund att jobba vidare med.
Tilltala målgruppen med innehållet
Ha er målgrupp i åtanke när ni utformar ert innehåll. Allt från content, copy och exempelvis användande av emojis kan se annorlunda ut beroende på vilken målgrupp ni vill tilltala. Använd er av datan ni har samlat in om er målgrupp och skapa innehåll därefter. En idé för att veta vilket innehåll ni bör fortsätta med är att utföra A/B-tester för att se vad som fungerar och inte.
Kanalstrategi
En viktig del i att nå er målgrupp på sociala medier är att möta dem där de befinner sig. Facebook, Instagram och Youtube är de mest populära bland sociala medier i Sverige – men det betyder inte att det är där just er målgrupp främst befinner sig. Nedan har vi listat fakta om de olika plattformarna med statistik från Svenskarna och internet.