Så når du rätt målgrupp på
sociala medier

Vare sig ni ska annonsera på sociala medier eller skapa ett ett företagskonto för att generera följare är det viktigt att möta er målgrupp. Men hur ska man veta var de befinner sig? Vi hjälper er!

Hitta rätt målgrupp på sociala medier.png
Skapa en tydlig målgruppsanalys

Det allra första steget är att identifiera er målkund. Analysera datan ni har tillgänglig och komplettera med research i form av enkäter och undersökningar, kolla öppen data och håll intervjuer. Ålder, kön och geografisk plats räcker inte utan försök hitta tydliga intressen och beteenden. Med detta i ryggsäcken har ni en bra grund att jobba vidare med.

Tilltala målgruppen med innehållet

Ha er målgrupp i åtanke när ni utformar ert innehåll. Allt från content, copy och exempelvis användande av emojis kan se annorlunda ut beroende på vilken målgrupp ni vill tilltala. Använd er av datan ni har samlat in om er målgrupp och skapa innehåll därefter. En idé för att veta vilket innehåll ni bör fortsätta med är att utföra A/B-tester för att se vad som fungerar och inte.

Kanalstrategi

En viktig del i att nå er målgrupp på sociala medier är att möta dem där de befinner sig. Facebook, Instagram och Youtube är de mest populära bland sociala medier i Sverige – men det betyder inte att det är där just er målgrupp främst befinner sig. Nedan har vi listat fakta om de olika plattformarna med statistik från Svenskarna och internet.

facebook logga.png

Facebook

8 av 10 har använt Facebook de senaste 12 månaderna.

Daglig användning toppas av 90-, 80- och 70-talister där 2 av 3 använder Facebook varje dag.

linkedin logga.png

LinkedIn

4 av 10 av de arbetande har använt LinkedIn de senaste 12 månaderna.

Totalt sett har 3 av 10 av alla över 18 år använt LinkedIn de senaste 12 månaderna

linkedin logga.png

Instagram

Nära 2 av 3 har använt Instagram de senaste 12 månaderna

Daglig användning toppas av 90-talister, följt av 80-talister och sedan 00-talister

snapchat logga.png

Snapchat

Nästan 4 av 10 har använt Snapchat de senaste 12 månaderna.

Användandet är störst bland 00-talister där 84% använder Snapchat, följt av 90-talister där användningen uppgår till 69%.

youtube logga.png

Youtube

8 av 10 har använt Youtube de senaste 12 månaderna

Bland kundsegmentet 16 år eller äldre har 32% använt

Youtube dagligen

tiktok logga.png

TikTok

2 av 10 har använt TikTok de senaste 12 månaderna.

Användningen är absolut störst bland 00-talister där 67% använder Snapchat, följt av 90-talister där användningen uppgår till 24%.

Behöver ni hjälp med er annonsering?

rekrytering.png

5 tips för att lyckas med din rekrytering på sociala medier

arbetsgivarvarumärke1.png

Så stärker du ditt arbetsgivarvarumärke på sociala medier

social media 3_edited.jpg

Så lyckas du med din marknadsföring i sociala medier

social media.png

5 anledningar till att annonsera i

sociala medier