5 tips för en lyckad rekrytering
på sociala medier

Fördelarna med att rekrytera på sociala medier är flera och det hjälper arbetsgivare idag att nå både passivt och aktivt arbetssökande talanger. Vi är experter inom området,

och nedan har vi listat våra fem bästa tips för att lyckas med social rekrytering!

rekrytering på sociala medier.jpeg
Använd målgruppsanpassning för att hitta rätt kandidater

Oavsett vilken tjänst ni ska tillsätta så är troligtvis inte de bästa kandidaterna aktivt arbetssökande i dagsläget. De sitter antagligen på ett annat jobb idag. Att nå rätt målgrupp från början är därför extra viktigt i er rekrytering. Med målgruppsanpassning på sociala medier når annonsen rätt talanger - inte tvärtom. Det går att skapa målgrupper efter ålder, geografisk placering, intressen och andra demografiska kriterier för att annonsen ska nå rätt.

Använd medarbetarporträtt i er annonsering

För att göra er annons personlig och tilltalande är medarbetarporträtt fördelaktigt att använda.  Rörligt material genererar generellt sett flest visningar. Här kan ni lyckas förmedla en varm

vi-känsla och även stärka ert arbetsgivarvarumärke för att göra er mer attraktiv

bland de bästa kandidaterna.

Välj rätt social media

Beroende på vilken tjänst ni ska tillsätta och vilken målgrupp ni vill nå är det viktigt att besluta vilken plattform ni vill annonsera er rekrytering på. Facebook och Instagram är de mest populära bland sociala medier, men är det där er målgrupp befinner sig? Läs mer om vilken plattform som passar er tilltänka tjänst och målgrupp här.

Engagera er i er målgrupp

När ni annonserar på sociala medier är det viktigt att också visa engagemang i er målgrupp och möta dem i den digitala världen och på era sociala medier. Svara på och gilla kommentarer, uppmuntra till delningar och håll er aktiva för att inte tappa deras intresse.

Skapa en tilltalande landningssida

Efter att kandidaten har fastnat för just er annons och klickat sig vidare är det viktigt att även landningssidan tilltalar dem. Det är bäst att ha en kort, koncis och innehållsrik beskrivning.

I innehållet kan det vara fördelaktigt för er att först och främst förmedla fördelar med att jobba hos er. Krav och kvalifikationer bör vara ert sekundära fokus.

Behöver ni hjälp med rekrytering på
sociala medier?

rekrytering.png

Så når du rätt målgrupp på

sociala medier

arbetsgivarvarumärke1.png

Så stärker du ditt arbetsgivarvarumärke på sociala medier

social media 3_edited.jpg

Så lyckas du med din marknadsföring i sociala medier

social media.png

5 anledningar till att annonsera i

sociala medier