top of page

Varför inkludera medarbetare i er annonsering?

Uppdaterat: 31 jan.


Adsup din sociala medie och rekryteringskonsult. Stick ut ur mängden och locka kunder, intressenter och kandidater med hjälp av riktad annonsering på sociala medier.

Vid det här laget vet ni nog hur viktigt det är att aktivt arbeta med ert Employer Brand för att attrahera rätt talanger och för att även behålla era nuvarande stjärnor! Ett av de mest effektiva och enkla sättet att göra detta på är att inkludera era medarbetare i er marknadsföring.


Varför är ditt arbetsgivarvarumärke så viktigt?

En studie som har gjorts av LinkedIn visar på att hela 75% av alla arbetssökande tar ett företags arbetsgivarvarumärke i åtanke innan de ansöker till ett jobb.

Ett av de mest effektiva och enkla sättet att göra detta på är att inkludera era medarbetare i er marknadsföring. Om ordet arbetsgivarvarumärke inte känns bekant kan du läsa mer om Employer Branding och varför det är så viktigt att stärka ert arbetsgivarvarumärke här.


Vad är medarbetarportätt?

Medarbetarporträtt är en typ av innehåll som fokuserar på en individ inom en organisation eller företag. Det är ett sätt att visa upp medarbetarnas personligheter, kompetenser och roller inom företaget. Medarbetarporträtt är en del av Employee Advocacy och används ofta för att skapa en mer personlig och mänsklig företagsprofil, som kan hjälpa till att bygga upp förtroende och skapa en starkare relation mellan företaget och dess kunder, kandidater eller samarbetspartners. Dessa porträtt kan användas i företagspresentationer, på webbplatsen eller i marknadsföringsmaterial, och kan bidra till att stärka arbetsgivarvarumärket genom att skapa en känsla av gemenskap och tillhörighet inom företaget.


Fördelar med medarbetarporträtt

Enligt studien är även det största hindret som arbetssökande upplever när de söker nytt jobb att de inte vet hur det faktiskt är att arbeta på en arbetsplats. Genom att låta medarbetare berätta om fördelarna med att vara anställd på företaget (Employee Value Proposition, EVP) kan ni på ett effektivt och autentiskt sätt minska detta hinder. Studien visar även att kandidater dessutom litar tre gånger mer på det medarbetare har att säga om ett företag än det företaget själva kommunicerar ut! Låter det för bra för att vara sant? Testa själva!


Hur skapar man medarbetarporträtt?

Ett hinder för arbetsgivare kan vara känslan av att det kan vara tidskrävande och dyrt kostnadsmässigt att skapa material – men faktum är att det inte alls behöver vara så! Det behövs inget avancerat videomaterial eller proffsigt fotade bilder. Genuina och spontana bilder tagna med en mobiltelefon på arbetsplatsen funkar lika bra och ger dessutom ett väldigt varmt och äkta intryck. Detta kan göras i form av intervjuer i text eller video, dela medarbetarcitat, visa bilder på era medarbetare, låt era följare på era sociala medier följa med under en dag på kontoret etc. Möjligheterna är oändliga! Läs mer om vad en medarbetarambassadör är här.

Vill ni veta mer om hur vi kan hjälpa er att stärka ert arbetsgivarvarumärke, skapa medarbetarporträtt eller nå ut till era drömkandidater?


Samarbeta med en social mediebyrå idag!

Hos Adsup hjälper vi dig att skapa tilltalande kampanjer som engagerar just din målgrupp. Vi är en social mediebyrå i Göteborg som vet hur man bygger effektiva kampanjer med fokus på Employer Branding och rekryteringsmarknadsföring.

Trustpilot Review Adsup - Julia Wall



Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page