top of page
Mynewsdesk (kopia).png

Så hjälpte vi Folktandvården Värmland att få in ansökningar till deras lärlingsprogram.

Folktandvården Värmland kundcase.png

BAKGRUND

Folktandvården Värmland öppnade i April 2022 ansökningarna till ett lärlingsprogram på 3 månader där de ville nå ungdomar i gymnasieåldern för att få dem att satsa på ett arbete inom tandvården efter studenten.

Folktandvården Värmland behövde nå dessa ungdomar och samtidigt intressera dem nog för att ta steget att ansöka. För att få bred kännedom och nå rätt målgrupp riktade vi ut annonsen på sociala medier där en kanalstrategi lades upp.

LÖSNING

Annonsering till två olika målgrupper - i två olika kanaler

För att nå ut till så många som möjligt och öka kännedomen om yrket samt nå ut brett så riktades en annons direkt till ungdomen och ytterligare en annan till föräldrar till ungdomar i gymnasieåldern där innehållet varierades för att fånga intresse av båda målgrupperna och matcha deras beteende.

Kanaler

Snapchat används mest bland 00-talister där 84% av alla i målgruppen befinner sig på plattformen

Facebook är den största sociala medie-plattformen där användningen toppas av 60-talister upp till 80-talister

Format

Vi använde oss av rörligt material med ett antal olika varianter på film och bildspel för att engagera samtliga målgrupper. Rörligt content fångar generellt mer intresse och drar till sig uppmärksamhet.

Folktandvården Värmland kundcase.png
Folktandvården Värmland kundcase.png
Folktandvården Värmland kundcase.png

RESULTAT

1700 klick

Kampanjen fick totalt ca 1700 klick vilket sedan resulterade i att Folktandvården Värmland fick in över 20 intresseanmälningar till lärlingsprogrammet.

Ökad varumärkeskännedom

Annonserna har visats totalt över 80 000 gånger av över 28 000 unika personer vilket innebär en stor mängd awareness vilket troligen kommer underlätta framtida rekryteringar ytterligare.

Kampanjen gick väldigt bra utifrån ett employer branding och awareness-perspektiv, det var många klick och många ungdomar som förhoppningsvis fick sig en tankeställare kring tandvårdsyrkena. Det gick också mycket bra utifrån ett kreativt och samarbetsmässigt perspektiv, jag kände att Adsup var flexibla och villiga att testa olika saker för att effektivisera kampanjen.

Folktandvården Värmland

Ida Fröse

Kommunikatör

bottom of page