top of page
dots.png

FAQ

  • Vad är social rekrytering?
    Social rekrytering innebär att rekrytera kandidater via sociala medieplattformar, så som LinkedIn, Facebook och Snapchat till exempel. Medan arbetsgivare idag främst använder sociala medier-rekrytering som ett komplement till deras traditionella rekryteringsmetoder, förändras det med tiden nu när social rekrytering fortsätter att växa. Enligt en studie av Aberdeen, hittade nästan tre fjärdedelar av personer mellan 18-34 år sitt senaste jobb via sociala medier. Dessutom uppger nästan 90% av arbetsgivarna att de har anställt någon från LinkedIn. När rekrytering via sociala medier utförs väl möjliggör det för arbetsgivare att nå passiva kandidater, rikta in sig på personer med önskade kvalifikationer, visa upp sin organisationskultur för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke och slutgiltligen spara pengar. Social rekrytering fungerar så bra eftersom företag kan nå sina kandidater där de spenderar en stor del av sin tid - på sociala medier.
  • Varför ska vi rekrytera via sociala medier?
    Med en förändrad trend i hur kandidater hittar jobb måste även arbetsgivare ändra sättet de attraherar talanger. Allt färre människor letar jobb på lediga jobb-sidor och jobbet måste alltså i stället nå kandidaten. Oavsett vilken tjänst ni ska tillsätta så är troligtvis inte de bästa kandidaterna aktivt arbetssökande i dagsläget. De sitter antagligen på ett annat jobb idag. Med social rekrytering når man både de som aktivt söker jobb och de som har ett annat jobb idag. Med målgruppsanpassning så når ni precis rätt målgrupp från start så att annonsen endast når relevanta och kvalitativa talanger.
  • Vad är arbetsgivarvarumärke / employer brand?
    Ett företags employer brand är det som påverkar hur människor uppfattar företaget som en arbetsplats och ger kandidater en uppfattning om vad de kan förvänta sig av att arbeta där. Notera att arbetsgivarvarumärke och varumärke inte bör inte förväxlas med varandra: arbetsgivarvarumärke indikerar ryktet som arbetsgivare för jobbkandidater medan det senare indikerar ryktet som ett företag i allmänhet. Även om det är två olika saker kan det ena påverka det andra. Alla företag har ett arbetsgivarvarumärke, oavsett om det är något som aktivt jobbas med eller inte. Ett företag med ett starkt varumärke är oftast en attraktiv arbetsplats. Å andra sidan kan ett företag med ett starkt varumärke som har ett negativt arbetsgivarvarumärke avskräcka människor (eller andra företag) från att bli kunder.
  • Varför bör vi jobba med employer branding?
    I och med att den digitala världen utvecklas blir det inte bara svårare för arbetsgivare att attrahera rätt talanger, utan också viktigare. I en värld som ständigt förändras måste HR-avdelningar hitta nya sätt för att hitta rätt talanger. Den traditionella rekryteringsprocessen funkar därför inte på samma sätt idag. Den digitala miljön innebär också att kandidater distraheras alltmer och man måste jobba smart och hårt för att faktiskt fånga talangernas uppmärksamhet. Med en bra Employer Branding strategi blir det lättare, billigare och snabbare att nå era framtida kandidater och ni behåller även era nuvarande talanger. Läs mer om arbetsgivarvarumärke HÄR.
  • Varför ska vi annonsera på sociala medier?
    I och med de ständiga förändringarna i de sociala mediers algoritmer kan det nästan kännas omöjligt att kunna få spridning på sitt innehåll. Även om organisk trafik är det kostnadsfria och kanske bekvämare alternativet, är chansen väldigt liten att som företag lyckas få stor spridning på sociala medier utan att lägga några pengar på annonser. Betald annonsering på sociala medier är det säkraste sättet att få in trafik från dag ett. Oavsett storlek på företag är annonsering i sociala medier ett måste, särskilt om du vill sticka ut från mängden, få innehållsvisningar och konverteringar. Läs mer om varför du bör annonsera på sociala medier HÄR.
  • Vilka annonsformat finns det och vad bör vi satsa på?
    Dagarna då tidningar, TV och radio var de enda reklammedierna som fanns är förbi. I takt med att innehållsvärlden och digital marknadsföring växer, finns det en buffé med annonsalternativ att välja mellan. Var och en har sina egna unika styrkor och begränsningar. Här lyfter vi fram några av de vanligaste typerna av annonser och hur de kan ge mervärde till din kampanj. Bildannonser Förmodligen den mest välbekanta typen av annons, du ser ofta fotoannonser utspridda på nyhetsflöden, sidofält och banners. De är ofta lite enklare att skapa än rörligt material, men du måste se till att bilderna är av hög kvalitet och har en relevans. Du kan använda dig av en enskild bildannons eller en karusell med flera bilder. Videoannonser Videoannonser skapar generellt sätt större engagemang än bildannonser. Enligt Vidyard kommer över hälften av alla användare att titta på en hel video om den är under en minut lång, och ju längre videon är, desto mindre blir denna procentandel. Detta betyder att du måste paketera budskapet och hålla videon kortfattad för att hålla användare intresserade av innehållet. Storyannonser Storyannonser kan vara både i form av bild eller video. Stories visas i helskärm på mobil vilket betyder att du har användarens fulla fokus, men det betyder också att all information i form av text eller ord måste finnas i videon/bilden då bildbeskrivningar kan missas.
  • Vilka sociala medier borde vi annonsera på?
    När du bestämmer dig för var du ska placera dina annonser, tänk på att alla sociala medier har sin egen unika målgrupp – så ta reda på var din target audience finns och möt dem där. Om din målgrupp är i åldern 60 och uppåt är en plattform som TikTok förmodligen inte ditt bästa alternativ, utan snarare kanske Facebook. Om ditt företag redan är aktivt på sociala medier, ta reda på vilka plattformar som redan presterar bra organiskt – det här kan vara en bra indikator på var du bör rikta dina annonseringsinsatser. Läs mer om kanalerna och vilken plattform som är bäst lämpad för er HÄR.
bottom of page