top of page

Nå rätt målgrupp på sociala medier

Uppdaterat: 31 jan.


Hitta rätt målgrupp på sociala medier med riktad annonsering, målgruppsanpassat innehåll och skräddarsydda målgrupper.

Vare sig ni ska annonsera på sociala medier eller skapa ett ett företagskonto för att generera följare organiskt är det viktigt att engagera er målgrupp, men hur ska man veta var de befinner sig och hur når man ut effektivt?


Vad är en målgrupp på sociala medier?

En målgrupp är en grupp av människor som har gemensamma intressen, beteenden och demografiska egenskaper som kan vara relevanta för din produkt eller tjänst. Att ha en tydlig målgrupp är viktigt eftersom det hjälper dig att rikta in dig på den mest lämpliga publiken, och därmed maximera effekten av din marknadsföringsstrategi.


Varför bör man ha koll på sin målgrupp i sociala medier?

Att ha koll på sin målgrupp i sociala medier är en kritisk faktor för att med sin marknadsföring i sociala medier. Genom att förstå sin målgrupp och deras beteenden på sociala medier kan företag anpassa sitt innehåll och sin strategi för att passa deras intressen och preferenser. Detta hjälper företag skapa mer relevant och engagerande innehåll samt rikta ut skräddarsydda annonser till målgruppen.


Några fördelar med att ha koll på sin målgrupp på sociala medier:


Skapa relevant innehåll

Genom att förstå sin målgrupp kan företag skapa innehåll som är mer relevant och intressant för dem, vilket i sin tur ökar chansen att de interagerar med innehållet.


Riktad marknadsföring

Genom att känna till sin målgrupp kan företag skapa riktade marknadsföringskampanjer som är mer effektiva och kostnadseffektiva eftersom de riktar sig till personer som redan visat intresse för företagets produkter eller tjänster.


Öka engagemang och förtroende

Genom att visa att företaget förstår och bryr sig om sin målgrupp kan det leda till ökat engagemang och förtroende för företaget, vilket i sin tur kan leda till ökad lojalitet och försäljning.


3 steg för att nå rätt målgrupp på sociala medier


1. Skapa en tydlig målgruppsanalys

Det allra första steget är att identifiera er målkund. Analysera datan ni har tillgänglig och komplettera med research i form av enkäter och undersökningar, kolla öppen data och håll intervjuer. Ålder, kön och geografisk plats räcker inte utan försök hitta tydliga intressen och beteenden. Med detta i ryggsäcken har ni en bra grund att jobba vidare med.


2. Tilltala målgruppen på sociala medier med rätt innehåll

Ha er målgrupp i åtanke när ni utformar ert innehåll. Allt från content, copy och exempelvis användande av emojis kan se annorlunda ut beroende på vilken målgrupp ni vill tilltala. Använd er av datan ni har samlat in om er målgrupp och skapa innehåll därefter. En idé för att veta vilket innehåll ni bör fortsätta med är att utföra A/B-tester för att se vad som fungerar och inte.


3. Kanalstrategi för sociala medier

En viktig del i att nå er målgrupp på sociala medier är att möta dem där de befinner sig. Facebook, Instagram och Youtube är de mest populära bland sociala medier i Sverige – men det betyder inte att det är där just er målgrupp främst befinner sig.


Hur gör man en målgruppsanalys?

För att göra en målgruppsanalys behöver du först definiera din produkt eller tjänst och dess specifika fördelar. Sedan behöver du analysera din befintliga kundbas för att se vilka gemensamma egenskaper de har. Därefter kan du undersöka marknaden och ta reda på vad som är viktigt för din målgrupp. Slutligen kan du använda all denna information för att skapa en detaljerad profil av din målgrupp.


Hur segmenterar man sin målgrupp?

Segmentering handlar om att dela in din målgrupp i mindre grupper baserat på deras specifika egenskaper. Du kan segmentera din målgrupp utifrån olika kriterier, t.ex. ålder, kön, geografisk plats eller intressen. Det är viktigt att segmentera din målgrupp eftersom det hjälper dig att skräddarsy dina budskap för varje grupp.


De populäraste sociala medieplattformarna i Sverige

Sociala medier har blivit en viktig del av vår vardag och används dagligen av miljarder människor över hela världen. De mest populära sociala medieplattformarna har utvecklats till en plats för att skapa och upprätthålla kontakter, dela bilder och videor, uppdatera sig om nyheter och trender, och mycket mer.

De mest populära sociala medieplattformarna 2022 i Sverige
De mest populära sociala medieplattformarna 2022 i Sverige. Svenskarna och Internets årliga rapport 2023

De mest populära sociala medieplattformarna baserat på daglig användning (över alla åldersgrupper) är:

  • Facebook (53%)

  • Instagram (48%)

  • YouTube (34%)

  • Snapchat (24%)

  • TikTok (12%)

  • LinkedIn (6%)

(Källa: Svenskarna och internet - Social medieanvändning i Sverige 2022)


Vart kan jag hitta min målgrupp?

Du kan hitta din målgrupp på olika ställen, t.ex. på sociala medieplattformar, i sökmotorer, på forum eller i grupper. Det är viktigt att du använder rätt plattform och verktyg för att nå din målgrupp med rätt budskap, vid rätt tidpunkt.


I vilka sociala medier finns din målgrupp?

De mest populära sociala medieplattformarna i Sverige baserat på antal användare(I varje åldersgrupp):

  • 20-/30-talisterna: Facebook (35%), Instagram (13%) och YouTube (7%)

  • 40-talisterna: Facebook (48%), Instagram (19%) och YouTube (11%)

  • 50-talisterna: Facebook (58%), Instagram (31%) och YouTube (20%)

  • 60-talisterna: Facebook (65%), Instagram (46%) och YouTube (21%)

  • 70-talisterna: Facebook (66%), Instagram (49%) och YouTube (27%)

  • 80-talisterna: Facebook (70%), Instagram (63%), YouTube (31%) och Snapchat (17%)

  • 90-talisterna: Instagram (72%), Facebook (70%), YouTube (50%) och Snapchat (43%)

  • 00-talisterna: Snapchat (76%), YouTube (65%), Instagram (63%) och TikTok (52%)

  • 10-talisterna: YouTube (56%), TikTok (30%) och Snapchat (30%)

(Källa: Svenskarna och internet - Social medieanvändning i Sverige 2022)


Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna / varje vecka / varje dag? Uppdelat i hur ofta de olika sociala medierna används.

Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna? Uppdelat i åldersgrupper.


Hur använder svenskar sociala medier?

Nu när vi vet vilka åldersgrupper som föredrar vilken sociala medieplattform är detdags att undersöka vad användarna föredrar att göra på respektive plattform.

Svenskarnas användarbeteende på Facebook

53% Facebook användarna öppnar appen eller besöker webbplatsen dagligen. På Facebook chattar 61% med vänner de känner i verkliga livet, 49% är med i olika Facebookgrupper, 34% hanterar inbjudningar till diverse event och 28% av användarna köper eller säljer något från Marketplace.


Svenskarnas användarbeteende på Instagram

72% av Instagram användarna öppnar appen dagligen, 88% av användarna scrollar i flödet, 55% tittar på Storys, 46% lägger upp egna inlägg och 41% chattar med personer de känner i verkliga livet.

Svenskarnas användarbeteende på Youtube

53% av YouTube användarna öppnar appen eller besöker webbplatsen minst en gång i veckan, 69% tittar på videos för nöjes skull, 58% tittar på instruktionsvideos, 49% lyssnar på musik och 22% tittar på utbildande videos.

Svenskarnas användarbeteende på Snapchat

80% av 00-talister använder Snapchat dagligen, 86% snappar med vänner, 50% följer familj och vänner, 35% tar selfies med eller utan filter, 31% följer var vänner och bekanta befinner sig på Snapkartan.

Svenskarnas användarbeteende på TikTok

52% av 00-talisterna använder Tiktok dagligen, 87% tittar på videos från TikTokers de inte känner i verkliga livet, 55% tar del av videos från kändisar de följer, 38% tittar på videos från vänner och familj, 25% tittar på videor från företag/organisationer de följer, 25% chattar med personer de känner och 19% postar egna videor.


Svenskarnas användarbeteende på LinkedIn

Trots att endast 6% av Sveriges internetanvändare är aktiva dagligen på LinkedIn är det Sveriges största professionella nätverk. 69% av användarna på LinkedIn vill ta del av inlägg i flödet, 31% använder plattformen för att marknadsföra sig själv eller sitt företag, 29% söker efter platsannonser, 19% chattar med personer de känner i det verkliga livet, 14% prenumererar på platsannonser baserat på titlar och företag och 12% skickar in direktansökan till jobbannonser på LinkedIn.


Hur skiljer sig användandet av Linkedin mellan olika grupper?

  • Studerande LinkedIn användare marknadsför sig själva, söker efter platsannonser och skickar direktansökan till utannonserade tjänster.

  • Arbetande LinkedIn användare tar del av inlägg i flödet, marknadsför sitt företag/organisation och som skapar egna inlägg.

  • LinkedIn användare med arbetaryrken söker efter platstjänster mer jämfört med tjänstemän.

  • Tjänstemän tar del av inlägg i flödet, chattar med personer de känner och att marknadsför sitt företag/organisation.

  • Personer inom privatsektor marknadsför sitt företag/organisation jämfört med personer inom offentlig sektor.

(Källa: Svenskarna och internet - Social medieanvändning i Sverige 2022)


Generell fakta och användarstatistik om svenskarnas användarbeteende på sociala medier

  • 84% av Sveriges internetanvändare använder sociala medier dagligen.

Facebook

  • 8 av 10 har använt Facebook de senaste 12 månaderna.

  • Daglig användning av Facebook toppas av 90-, 80- och 70-talister där 2 av 3 använder Facebook varje dag.

Instagram

  • Nära 2 av 3 har använt Instagram de senaste 12 månaderna.

  • Daglig användning av Instagram toppas av 90-talister, följt av 80-talister och sedan 00-talister.

Youtube

  • 8 av 10 har använt Youtube de senaste 12 månaderna.

  • Bland kundsegmentet 16 år eller äldre har 32% använt Youtube dagligen det senaste året.

LinkedIn

  • 4 av 10 av alla arbetande vuxna har använt LinkedIn de senaste 12 månaderna.

  • Totalt sett har 3 av 10 av alla över 18 år använt LinkedIn de senaste 12 månaderna.

Snapchat

  • Nästan 4 av 10 har använt Snapchat de senaste 12 månaderna.

  • Användandet av Snapchat är störst bland 00-talister där 84% använder det, följt av 90-talister där användningen uppgår till 69%.

Tiktok

  • 2 av 10 har använt TikTok de senaste 12 månaderna.

  • Användningen av TikTok är absolut störst bland 00-talister där 67% använder det, följt av 90-talister där användningen uppgår till 24%. (Källa: Svenskarna och internet - Social medieanvändning i Sverige 2022)

Sammanfattningsvis är det viktigt att ha en tydlig målgrupp på sociala medier för att kunna maximera effekten av din marknadsföringsstrategi. För att göra detta behöver du först göra en målgruppsanalys och sedan segmentera din målgrupp baserat på deras specifika egenskaper. Genom att använda olika analysverktyg och undersökningar kan du ta reda på var din målgrupp befinner sig och nå dem på rätt plats och vid rätt tidpunkt.


Är du redo att ta din sociala medie strategi till nästa nivå?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt varumärke att förbli relevant och successivt arbeta mot dina övergripande mål.



Samarbeta med en social mediebyrå idag!

Hos Adsup hjälper vi dig att skapa tilltalande kampanjer som engagerar just din målgrupp. Vi är en social mediebyrå i Göteborg som vet hur man bygger effektiva kampanjer med fokus på Employer Branding och rekryteringsmarknadsföring.

Trustpilot review Adsup - Julia

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page