Så lyckas du med din annonsering i sociala medier

Uppdaterat: 19 sep.

Marknadsföring är en viktig del av er verksamhet, men att lyckas med detta är inte alltid det lättaste. Nedan har vi listat våra bästa tips för annonsering i sociala medier som skapar värde både för er och mottagaren.



Fokusera på varför i stället för vad Vid skapandet av annonser kan det vara lätt att fastna i att beskriva vad ens produkt/tjänst är. Försök i stället att kommunicera varför intressenten kan komma att behöva just er produkt/tjänst. På detta sätt kan du bättre skapa engagemang och fånga upp kunden.


Variera innehållet

Variera innehållet i era annonser så er målgrupp inte tröttnar och känner att det är något de sett förut. Använd gärna olika format och blanda era bildannonser med karuseller och videoannonser. Videos genererar generellt störst engagemang. Välj kanal efter målgrupp

Idag finns det en djungel av olika sociala medier att marknadsföra sig på. De största är Facebook och Instagram men det är inte nödvändigtvis där just er målgrupp främst befinner sig. Läs mer om hur du väljer rätt målgrupp till er marknadsföring här.

Använd målgruppsanpassning

Detta har ni säkerligen hört tidigare, men det är så effektivt att det tåls att upprepas. Identifiera er målgrupp så att ni har en tydlig bild om vem er kund är och var de befinner sig. Om ni har koll på din målgrupp är det väldigt effektivt att målgruppsanpassa er marknadsföring och skapa olika kundsegment. När ni har detta kan ni också skapa separata annonser för era olika kundsegment.


Ha ett tydligt syfte och mål

Definiera ert mål med er marknadsföring. Är syftet att skapa varumärkeskännedom, generera klick, försäljning eller samla e-post i marknadsföringssyfte? Se till att ha koll på vad ni vill ha ut av er marknadsföring och sätt rimliga mål därefter.


Behöver ni hjälp med er annonsering på sociala medier?


13 visningar

Senaste inlägg

Visa alla