Med en ökad digitalisering, där 95% av alla internetanvändare i Sverige använt någon social media plattform de senaste 12 månaderna och 84% använder sociala medier dagligen, kan det kännas som en självklarhet att använda dessa som en kanal för marknadsföring.
Varför annonsera i sociala medier?
Visste du att över 3,48 miljarder människor använder sociala medier? Sociala plattformar fortsätter att öka kraftigt i popularitet, men de är inte bara populära. De spelar även en viktig roll när det kommer till att hjälpa människor att fatta beslut om vad de ska köpa och var de ska köpa det. Enligt en undersökning av Adweek, använder hela 74 % av alla människor sociala medier för att fatta ett köpbeslut.
Om du vill hjälpa människor att välja din produkt eller tjänst, är annonsering i sociala medier lösningen för dig.
5 anledningar att annonsera i sociala medier.
Vi har listat våra topp 5 anledningar till att annonsera i sociala medier - om inte den statistiken är övertalande nog!

1. Skapa skräddarsydda målgrupper
Oavsett vad för produkt eller tjänst ni vill lyfta fram är en av de största fördelarna med sociala medier att du kan skräddarsy din målgrupp och fokusera på kvalitet instället för kvantitet. Detta gör att du kan rikta ut dina annonser till precis rätt målgrupp och anpassa budskapet så att det tilltalar mottagaren på bästa sätt.
2. Kostnadseffektiv annonsering
I och med att du genom målgruppsanpassning kan nå rätt målgrupp från start läggs inga onödiga kostnader på irrelevanta segment av marknaden och det är ett effektivt sätt att hålla ner kostnaden och få ett positivt ROI.
3. Varumärkesstärkande kommunikation
När ni annonserar på sociala medier och får en större digital närvaro hos ert rätta kundsegment kommer ni även öka er varumärkeskännedom. Genom att hålla kunderna uppdaterade med era annonser kan ni hålla dem varma och skapa långsiktig lönsamhet.
4. Få tydliga och mätbara resultat
Ännu en fördel med annonsering på sociala medier jämfört med annonsering i ”gammelmedia” är att ni enkelt får ett tydligt och mätbart resultat. Med hjälp av detta kan ni göra datadrivna beslut och lära er vad som funkar bra och även identifiera förbättringsområden.
5. Generera leads
Annonsering på sociala medier till rätt målgrupp och med en anpassad kampanj är ett utmärkt sätt att generera kvalitativa leads för ert företag.
Hur ska man välja vilken plattform att annonsera på?
Vilken målgrupp du än vill nå, så finns de med stor sannolikhet på sociala medier, men det kan vara bra att veta vart din målgrupp är mest aktiv innan du börjar annonsera på sociala medier.
Mest populära sociala medier i Sverige 2022
Svenskarna och internet 2022
Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna? Uppdelat i åldersgrupper.

Vilka sociala nätverksplatser/sociala medier har du använt de senaste 12 månaderna / varje vecka / varje dag? Uppdelat i hur ofta de olika sociala medierna används.

Med annonser i sociala medier kan du rikta in dig på följande målgrupper:
Demografisk information
Precisera vilka människor som ska se dina annonser baserat på demografisk information som bland annat ålder, kön, plats, språk, utbildning, yrkesroll, uppgifter om hushåll och livsstil.
Intressen
Nå specifika målgrupper baserat på deras intressen, aktiviteter, sidor som de har gillat och närliggande ämnen. Ett bra sätt för att nå ut till personer som är intresserade av det du erbjuder.
Beteenden
Skräddarsy din målgrupp baserat på köpbeteende eller köpintentioner, användning av enheter, vilka annonser de klickat på, sidor som de interagerat med och mycket mer.
När du utformar din målgrupp vill du vara så specifik som möjligt. Vi på Adsup har flera års erfarenhet av målgruppsanalyser och annonsering i sociala medier. Behöver ni hjälp med er annonsering i sociala medier?