Fördelar med marknadsföring via sociala medier
Sociala medier har blivit en av vår tids mest kraftfulla marknadsföringsverktyg. Detta av goda skäl. Den ökande digitaliseringstrenden har resulterat i att 95% av Svenska internetanvändare numera använder någon form av social media, varav 84% är dagliga användare av sociala medier. Med hjälp av riktad marknadsföring och annonsering kan företag nå ut till en bredare publik och till specifika målgrupper, vilket i sin tur kan leda till ökad trafik, förbättrad kundinteraktion och ökad försäljning.
I denna artikel kommer vi att titta närmare på fördelarna med att använda sociala medier och våra topp 5 anledningar till varför man bör annonsera i sociala medier.
5 anledningar att annonsera i sociala medier.
Här är våra topp 5 anledningar till att annonsera i sociala medier.

1. Skapa skräddarsydda målgrupper
Oavsett vad för produkt eller tjänst ni vill lyfta fram är en av de största fördelarna med sociala medier att du kan skräddarsy din målgrupp och fokusera på kvalitet instället för kvantitet. Detta gör att du marknadsföra till precis rätt målgrupp och anpassa budskapet så att det tilltalar mottagaren på bästa sätt.
2. Kostnadseffektiv annonsering
I och med att du genom målgruppsanpassning kan nå rätt målgrupp från start läggs inga onödiga kostnader på irrelevanta segment av marknaden och det är ett effektivt sätt att hålla ner kostnaden och få ett positivt ROAS(Return on Ad Spend).
Räkna ut ROAS:
Att beräkna ROAS är enkelt. Du delar bara intäkterna från din annonskampanj med kostnaden för kampanjen. Om du till exempel spenderar 5 000kr på annonser och dina intäkter är 10 000kr , beräknar du ROAS genom att dividera 10 000kr med 5 000kr. Detta ger dig en ROAS på 200 % eller ett förhållande på 2:1. Uträkningsformula ROAS: (Annonsintäkter/Annonskostnader)*100= ROAS %. Exempel: (10 000/5 000)*100= 200%.
3. Varumärkesstärkande kommunikation
När ni marknadsför via sociala medier ökar ni er digitala närvaro hos er målgrupp och kundsegment, detta gör att ni även ökar er varumärkeskännedom. Genom att hålla kunderna uppdaterade med era annonser kan ni hålla dem varma och skapa långsiktig lönsamhet.
4. Få tydliga och mätbara resultat
Ännu en fördel med marknadsföring via sociala medier jämfört med annonsering i ”gammelmedia” är att ni enkelt får ett tydligt och mätbart resultat. Med hjälp av detta kan ni göra datadrivna beslut och lära er vad som funkar bra och även identifiera förbättringsområden.
5. Generera leads
Marknadsföring via sociala medier till rätt målgrupp och med en anpassad kampanj är ett utmärkt sätt att generera kvalitativa leads för ert företag och konvertera dem direkt via er webbplats eller landningssida.
Läs mer om hur du lyckas med annonsering i sociala medier.
Behöver du hjälp med marknadsföring via sociala medier?
Vi på Adsup har flera års erfarenhet av målgruppsanalyser och annonsering i sociala medier. Vi erbjuder alla nya och befintliga kunder kostnadsfri konsultation inom marknadsföring på sociala medier.