top of page

Världens mest populära sociala medier 2023

Uppdaterat: 8 sep.

Vill du veta vilka sociala kanaler som är värda att satsa på under 2023? I denna artikel har sammanställt en uppdaterad lista av de mest populära sociala medieplattformarna i världen 2023.

Infographic: Världens mest populära sociala medier - Baserat på aktiva månadsanvändare (MAU)

De olika plattformarna i listan rangordnas efter antalet aktiva månadsanvändare (MAU) - Detta nyckeltal används av bland annat sociala nätverk för att räkna ut hur många unika användare som har besökt en webbplats eller använt en app under den senaste månaden.

Boka en kostnadsfri konsultation eller läs mer om våra tjänster, paket och erbjudanden.


Vilka är de största sociala medierna 2023?

De fem största sociala medierna i världen 2023 är Facebook, Youtube, WhatsApp, Instagram och WeChat. Läs vidare för att se vilka andra plattformar som rankar på topplistan.


1. Facebook — 2.99 miljarder aktiva månadsanvändare

Facebook logo


Vad är Facebook?

Facebook är världens största sociala nätverk med sina närmare 3 miljarder aktiva användare. Detta innebär att ungefär 37 % av världens befolkning är Facebook-användare. På Facebook finns mer än 200 miljoner företag (mestadels småföretag) som regelbundet använder Facebooks verktyg för att nå ut till potentiella kunder och intressenter, där mer än sju miljoner annonsörer aktivt annonserar på Facebook. Facebook är en del av företaget Meta Platforms som utöver Facebook även äger plattformarna Instagram, WhatsApp, Messenger och Horizon Worlds.



2. YouTube — 2.2 miljarder aktiva månadsanvändare


YouTube logo


Vad är YouTube?

På andra plats har vi video streaming plattformen YouTube. De 2.2 miljarder användarna på plattformen tittar på över en miljard video timmar varje dag. Förutom att vara den näst största plattformen för sociala medier och världens största video streaming plattform kallas även YouTube ofta för den näst största sökmotorn efter moderbolaget Google.


3. WhatsApp — 2 miljarder aktiva månadsanvändare


WhatsApp logo


Vad är WhatsApp?

WhatsApp världens mest använda app för snabbmeddelanden. Appen förvärvades 2014 av Facebook(Meta Platforms) och används idag av människor i över 180 länder. WhatsApp användes till en början endast för att skicka textmeddelanden till familj och vänner, men så småningom började även företag använda appen. På WhatsApp:s företagsplattform kan företag kommunicera direkt med kunderna och ge kundsupport, dela uppdateringar, skicka erbjudanden och annonsera.

4. Instagram — 2 miljarder aktiva månadsanvändare

Instagram logo


Vad är Instagram?

Instagram är en visuell plattform där användare, influensers och företag kan dela ett brett utbud av innehåll, till exempel foton och videor som inlägg, stories, reels och live videor. På Instagram passar det därför bra att visa upp dina produkter eller tjänster med foton eller videor så att det passar stilen som användarna förväntar sig i appen. Som varumärke kan du likt Facebook skapa en företagsprofil, vilket ger dig tillgång till analysverktyg på din profil och dina inlägg.

5. WeChat — 1.26 miljarder aktiva månadsanvändare

WeChat logo

Vad är WeChat?

WeChat lanserades 2011 av Tencent, ett av Kinas största teknikföretag. Precis som WhatsApp och Messenger var WeChat ursprungligen en meddelandeapp, men den har utvecklats till en allt-i-ett-plattform. Förutom att skicka meddelanden och ringa kan användare på plattformen dela uppdateringar, handla online, betala räkningar, handla matvaror, överföra pengar, göra bokningar, boka taxi och mycket mer.


WeChat är den mest populära sociala medieplattformen i Kina och används även i andra delar av Asien och runtom i världen. Så om du vill stärka ditt varumärke i Kina (där populära sociala nätverk som Facebook och Twitter är förbjudna) är WeChat ett bra alternativ. Du kan köra annonser på det officiella WeChat-kontot eller på WeChat Moments. Det finns också många WeChat-baserade influencers som kan hjälpa ditt varumärke att nå miljontals kinesiska konsumenter.

6. TikTok — 1 miljard aktiva månadsanvändare


TikTok logo

Vad är TikTok?

TikTok (även känt som Douyin i Kina) är en app för att dela korta videor. Trots att den lanserades först 2017 är den en av de snabbast växande apparna i världen och gick nyligen om Google som den mest besökta webbplatsen i världen. På TikTok kan användarna skapa och dela videor som är mellan 15 och 60 sekunder långa(Så kallat short-form videos). Appen har även en stor katalog med ljudeffekter, musikstycken och filter som användarna kan använda för att öka kvalitén och göra produktionsprocessen mer enklare. I Sverige använder mer än hälften av 00-talisterna Tiktok varje dag, så om din målgrupp är ung är TikTok en utmärkt plattform för ditt företag.


7. Kuaishou — 626 miljoner aktiva månadsanvändare


Kuaishou logo

Vad är Kuaishou?

Kuaishou är en kinesisk rival till Douyin eller TikTok. Likt sina konkurrenter låter Kuaishou användarna använda stickers och filter på sina bilder eller videor, samt lägga till ljud. Användarna kan också direktsända innehåll till sina följare på plattformen. Till skillnad från TikTok är Kuaishou mer populär bland den äldre målgruppen. Appen förlitar sig också mer på intäkter från e-handelstransaktioner än på annonsintäkter.


8. Sina Weibo — 573 miljoner aktiva månadsanvändare


Weibo logo

Vad är Weibo?

Weibo(微博 ) eller Sina Weibo, lanserades av det kinesiska teknikföretaget Sina Corporation 2009. Weibo betyder "mikroblogg" på kinesiska och är precis som det låter en mikrobloggplattform som kan jämföras med Twitter och Instagram. Via Weibo kan användarna lägga upp bilder, videor och stories, följa trendiga ämnen eller influensers, använda hashtags i sina inlägg och även skicka meddelanden till varandra. I jämförelse med WeChat har Sina Weibo en yngre målgrupp och enligt New York Times är Weibo den plats man ska vara på om man "vill bli viral" i Kina. Weibo gör det också möjligt för företag att skapa officiella och verifierade konton för att kommunicera med sina följare och använda betalda annonser för att nå ut till en bredare publik.



9. Snapchat — 557 miljoner aktiva månadsanvändare

SnapChat logo

Vad är Snapchat?

Snapchat fokuserar på foton och korta videor (så kallade snaps) som delas mellan vänner och mest kända för sina AR lenses. Det var först på Snapchat som det vertikala videoformatet blev populärt, vilket gjorde att det så småningom spreds till andra sociala medieplattformar som Instagram och TikTok. Framväxten av Instagram Stories och TikTok, verkar ha hindrat Snapchats tillväxt och dämpat intresset av Snapchat som annonsverktyg bland marknadsförare. Detta trots att det är den mest använda sociala media appen bland gymnasieungdomar. Så om din målgrupp till största delen består av tonåringar bör du överväga att använda appen.

10. Qzone — 553.5 miljoner aktiva månadsanvändare

Qzone logo

Vad är Qzone?

Qzone är också en Kina-baserad app från Tencent som blandar sociala nätverk och bloggande. Användarna kan ladda upp olika media typer, föra dagbok, skriva bloggar, spela spel och strömma musik. Precis som på Facebook kan användarna också ansluta till vänner, kommentera, dela eller reagera på inlägg i ett nyhetsflöde, samt uppdatera omslag- och profilbilder.


11. Telegram — 550 miljoner aktiva månadsanvändare

Telegram logo

Vad är Telegram?

Telegram är en gratis meddelandeapp som fungerar på nästan alla typer av enheter. Telegrams utmärkande egenskap är dess end-to-end-kryptering för alla aktiviteter, inklusive chattar, grupper och media som delas mellan användare på plattformen. Dess fokus på säkerhet har lockat fler kunder under åren, särskilt när WhatsApp tillkännagav ändringar i sin integritetspolicy som gör det möjligt att dela information med moderbolaget Meta.


Det finns flera sätt för företag att använda Telegram. Förutom att kunna erbjuda kundsupport via chatten kan de till exempel skapa chattbotar och kanaler för att skicka meddelanden till upp till 200 000 personer.


12. QQ — 539 miljoner aktiva månadsanvändare


QQ logo

Vad är QQ?

QQ lanserades i Kina 1999 av Tencent. Innan WeChat lanserades var QQ den främsta kinesiska meddelandeappen. Förutom att QQ stödjer direktmeddelanden är också möjligt för användarna att anpassa och dekorera sina avatars, titta på filmer, spela onlinespel, strömma musik, handla på nätet, blogga och göra betalningar.


Förutom den inhemska marknaden används QQ i över 80 länder och finns tillgänglig på många andra språk. En av fördelarna med QQ är att du inte behöver något telefonnummer för att registrera dig. Detta lockar unga människor som inte har mobila enheter utan använder datorversionen. Den största målgruppen för QQ finns dock i arbetslivet, där den används för att överföra filer som är större än 25 MB, vilket WeChat inte tillåter.


13. Twitter (X) — 450 miljoner aktiva månadsanvändare

Twitter logo

Vad är Twitter?

Twitter, en plattform med cirka 450 miljoner aktiva månadsanvändare, plattformen är mest känd där användare publicerar nyheter och "Tweets" om underhållning, sport, politik, ekonomi och mycket mera . Det som skiljer Twitter från de flesta andra sociala nätverkssajter är plattformen lägger stor vikt på att vara först med att rapportera om saker som händer och trendar just nu. En "Tweet" får max vara 280 tecken (140 för japanska, koreanska och kinesiska). Den 14 mars 2023 blev Twitter uppköpt från börsen av entreprenören Elon Musk för $43 miljarder. Sedan ägarbytet har Twitters nya VD Elon gjort ett flertal större strukturella och funktionella förändringar av plattformen. Bland annat så bytte han namn på Twitter till "X". Läs mer om nyheten här.


Det finns nu även en betalversion av Twitter eller X, så kallad "Twitter Blue". Läs mer om "Twitter Blue" och "Twitter Blue Checkmark" här.

14. Pinterest — 444 miljoner aktiva månadsanvändare

Pinterest logo

Vad är Pinterest?

Pinterest är en visuell plattform som används för att hitta inspiration, idéer och upptäcka nya produkter. På Pinterest kan användarna fästa bilder med så kallade "pins" som länkar till webbplatser, produktsidor, blogginlägg och annat innehåll på internet. Det är en utmärkt plattform för att driva trafik till din webbplats. Populära ämnen och teman på den sociala plattformen är bland annat mode, skönhet, hem, trädgård och DIY(Gör-det-själv). Så om ditt företag är verksamt inom någon av dessa branscher bör du överväga att använda plattformen för att synliggöra ditt företag och dina produkter

15. Reddit — 430 miljoner aktiva månadsanvändare


Reddit logo

Vad är Reddit?

Reddit är världens största diskussionsforum tack vare sin blandning av aktuella händelser och djupgående diskussioner om nischade ämnen. Forumet är känt för sin populära "upvoting" funktion och har kallats för "internets förstasida" (the front page of the internet).


Reddit är uppdelat i olika "subreddits" (dvs. särskilda forum) som täcker i stort sett allt du kan tänka dig. Så det är bra att undersöka om det finns populära subreddits som ditt varumärke kan vara en del av. Om ditt företag verkar inom smink och kosmetik kan du gå med i r/beauty. Var dock medveten om att de flesta subreddits inte tillåter egenreklam. Syftet med forumen är att engagera sig i ämnet tillsammans med medlemmarna i respektive subreddits genom att ställa och besvara frågor, dela med sig av tips och resurser och delta i diskussionen.


Förutom att skicka in ditt innehåll till Reddit och delta i diskussioner kan du också använda Reddit för att hitta innehåll- produktidéer, samt annonsera.

16. LinkedIn — 424 miljoner aktiva månadsanvändare


LinkedIn logo

Vad är LinkedIn?

LinkedIn, som har cirka 424 miljoner aktiva månadsanvändare har utvecklats från en jobbsökmotor och CV-databas till en professionell nätverksplattform där användare nätverkar och bygger upp sitt personliga varumärke. Genom att dela med sig av innehåll som text, bilder, videor, dokument, undersökningar och artiklar. Det har också blivit en plats för företag att etablera sitt tankeledarskap, employer brand och CSR arbete inom sina branscher för att attrahera både kunder och talanger till sitt företag. LinkedIn erbjuder också annonseringsmöjligheter, inklusive möjligheten att sponsra jobbannonser och skicka personliga annonser till användarnas inkorgar (InMail).

17. Quora — 300 miljoner aktiva månadsanvändare


Quora logo

Vad är Quora?

Quora är en communitybaserad webbplats och app där människor kan hitta information om en mängd olika ämnen i deras Q&A (Frågor & Svar). Frågorna och svaren rankas av användarna baserat på visningar, röster, recensioner och delningar.


Som varumärke kan du skapa en sida för ditt företag eller använda dina anställda för att besvara frågor om dina produkter, tjänster eller om ämnen inom din bransch. Quora har också en annonsplattform som du kan använda för att marknadsföra ditt företag. Och eftersom 63 % av användarna undersöker större inköp online är det ett utmärkt ställe att nå kunder som aktivt letar efter en produkt eller tjänst.

18. Discord — 154 miljoner aktiva månadsanvändare

Discord logo

Vad är Discord?

Discord är en kommunikationsplattform som främst är utformad för spelsegmentet. Den gör det möjligt för användare att skapa servrar, gå med i grupper, röstchatta och textchatta med andra i realtid. Discord är populärt på grund av sin användarvänlighet, anpassningsbara funktioner och kompatibilitet med olika enheter. Discord har expanderat utanför spelgemenskaper och används nu av företag, utbildningsinstitutioner och andra grupper.


Visste du att: Den största Discord servern 2023 är Midjourney med 9,486,438 användare.



19. Twitch — 140 miljoner aktiva månadsanvändare


Twitch logo

Vad är Twitch?

Twitch är världens största plattform för live-streaming inom gaming. Här erbjuds live underhållning där större delen av innehållet handlar om spel, men det finns även andra former av underhållning. På Twitch kan användare kan skapa en kanal, strömma sina sessioner och interagera med sin publik live genom chattfunktionen.


Twitch har blivit en central knutpunkt för spel- och esport, där många professionella spelare, lag och turneringar använder plattformen för att sända sina matcher. Twitch gör det möjligt för kreatörer att bygga upp en hängiven publik och tjäna pengar på sitt innehåll genom prenumerationer, donationer och sponsringar.

20. Tumblr — 135 miljoner aktiva månadsanvändare

Tumblr logo

Vad är Tumblr?

Tumblr är en populär webbplats för "mikrobloggning" med 135 miljoner aktiva användare varje månad. Användarna kan dela innehåll i olika format till exempel text, foton, videor, GIF:ar, ljudklipp, länkar med mera. På Tumblr delar användarna innehåll om alla tänkbara ämnen, nischer och intressen. Tumblr låter dig också anpassa din bloggdesign. Därför väljer många användare att använda sin Tumblr som sin webbplats.

21. Mastodon — 2.5 miljoner aktiva månadsanvändare


Mastodon logo

Vad är Mastodon?

Mastodon, en nykomling på den sociala mediescenen, exploderade i popularitet i slutet av 2022 och gick från 300 000 till över 2 miljoner aktiva månadsanvändare. Mastodon är en decentraliserad plattform med öppen källkod som gör det möjligt för användare att sätta upp egna servrar för att kommunicera med varandra. Användarna kan skapa inlägg med upp till 5 000 tecken och lägga till bilder, ljud och video.



Sociala medier lista

  1. facebook.com

  2. Instagram.com

  3. youtube.com

  4. twitter.com

  5. whatsapp.com

  6. tiktok.com

  7. snapchat.com

  8. reddit.com

  9. linkedin.com

  10. vk.com

  11. discord.com

  12. pinterest.com

  13. threads.net

  14. messenger.com

  15. line.me

  16. telegram.org

  17. tumblr.com

  18. wechat.com

  19. weibo.com

  20. reddit.com

  21. zalo.me

  22. slack.com

  23. patreon.com

  24. youtubekids.com

  25. mastodon.com

  26. twitch.com

  27. discord.com

  28. quora.com

  29. qq.com

  30. qzone.qq.com

  31. weibo.cn

  32. kuaishou.com

  33. ok.ru

  34. zhihu.com

  35. ppgames.net

  36. namu.wiki

  37. nextdoor.com

  38. ameblo.jp

  39. ssstik.io

  40. hatenablog.com

  41. livejournal.com

  42. omegle.com

  43. heylink.me

  44. snaptik.app

  45. saveinsta.app

  46. gotrackier.com

  47. bakusai.com

  48. ptt.cc

  49. slideshare.net

  50. ninisite.com

  51. dcard.tw

  52. ameba.jp

Mest besökta sociala medier i Sverige

  1. Facebook.com

  2. Instagram.com

  3. Twitter.com

  4. Reddit.com

  5. Flashback.se


Vill du veta mer om vilka sociala medier som passar dig?

Boka en kostnadsfri konsultation med någon av våra experter så berättar vi vilka kanaler du kan använda för att uppnå dina verksamhetsmål på sociala medier.


Är du redo att ta din sociala medie strategi till nästa nivå?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt varumärke att förbli relevant och successivt arbeta mot dina övergripande mål.


Boka en kostnadsfri konsultation eller läs mer om våra tjänster, paket och erbjudanden.


Samarbeta med en social mediebyrå idag!

Hos Adsup hjälper vi dig att skapa tilltalande kampanjer som engagerar just din målgrupp. Vi är en social mediebyrå i Göteborg som vet hur man bygger effektiva kampanjer med fokus på Employer Branding och rekryteringsmarknadsföring.




2 861 visningar8 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page