top of page

Världens mest populära sociala medier 2024

VIlka är världens största och mest använda sociala medier? I denna artikel har sammanställt en uppdaterad lista av de mest populära sociala medieplattformarna i världen och i Sverige 2024.


Infographic: Världens mest populära sociala medier 2024 - Baserat på aktiva månadsanvändare (MAU)

De olika plattformarna i listan rangordnas efter antalet aktiva månadsanvändare (MAU) - Detta nyckeltal används av bland annat sociala nätverk för att räkna ut hur många unika användare som har besökt en webbplats eller använt en app under den senaste månaden.


Vilka är de största sociala medierna i världen 2024?

De fem största sociala medierna i världen 2024 är Facebook, WhatsApp, Youtube, Instagram och WeChat. Läs vidare för att se vilka andra plattformar som rankar på topplistan.


1. Facebook — 3.049 miljarder aktiva månadsanvändare

Facebook logo


Vad är Facebook?

Facebook är världens största sociala nätverk med sina 3 miljarder aktiva användare. Detta innebär att ungefär 37 % av världens befolkning är Facebook-användare. På Facebook finns mer än 200 miljoner företag (mestadels småföretag) som regelbundet använder Facebooks verktyg för att nå ut till potentiella kunder och intressenter, där mer än sju miljoner annonsörer aktivt annonserar på Facebook. Facebook är en del av företaget Meta Platforms som utöver Facebook även äger plattformarna Instagram, WhatsApp, Messenger och Horizon Worlds.


2. WhatsApp — 2.78 miljarder aktiva månadsanvändare


WhatsApp logo


Vad är WhatsApp?

WhatsApp världens mest använda app för snabbmeddelanden. Appen förvärvades 2014 av Meta Platforms och används idag av människor i över 180 länder. WhatsApp användes till en början endast för att skicka textmeddelanden till familj och vänner, men så småningom började även företag använda appen. På WhatsApp:s företagsplattform kan företag kommunicera direkt med kunderna och ge kundsupport, dela uppdateringar, skicka erbjudanden och annonsera.


3. YouTube — 2.7 miljarder aktiva månadsanvändare


YouTube logo


Vad är YouTube?

På andra plats har vi video streaming plattformen YouTube. De 2.7 miljarder användarna på plattformen tittar på över en miljard video timmar varje dag. Förutom att vara den näst största plattformen för sociala medier och världens största video streaming plattform kallas även YouTube ofta för den näst största sökmotorn efter Google. Båda plattformarna är ägda av moderbolaget Alphabet.

4. Instagram — 2.4 miljarder aktiva månadsanvändare

Instagram logo


Vad är Instagram?

Instagram är en visuell plattform där användare, influensers och företag kan dela ett brett utbud av innehåll, till exempel foton och videor som inlägg, stories, reels och live videor. På Instagram passar det därför bra att visa upp dina produkter eller tjänster med foton eller videor så att det passar stilen som användarna förväntar sig i appen. Som varumärke kan du likt Facebook skapa en företagsprofil, vilket ger dig tillgång till analysverktyg på din profil och dina inlägg.

5. WeChat — 1.33 miljarder aktiva månadsanvändare

WeChat logo

Vad är WeChat?

WeChat lanserades 2011 av Tencent, ett av Kinas största teknikföretag. Precis som WhatsApp och Messenger var WeChat ursprungligen en meddelandeapp, men den har utvecklats till en allt-i-ett-plattform. Förutom att skicka meddelanden och ringa kan användare på plattformen dela uppdateringar, handla online, betala räkningar, handla matvaror, överföra pengar, göra bokningar, boka taxi och mycket mer.


WeChat är den mest populära sociala medieplattformen i Kina och används även i andra delar av Asien och runtom i världen. Så om du vill stärka ditt varumärke i Kina (där populära sociala nätverk som Facebook och Twitter är förbjudna) är WeChat ett bra alternativ. Du kan köra annonser på det officiella WeChat-kontot eller på WeChat Moments. Det finns också många WeChat-baserade influencers som kan hjälpa ditt varumärke att nå miljontals kinesiska konsumenter.

6. TikTok — 1.1 miljard aktiva månadsanvändare


TikTok logo

Vad är TikTok?

TikTok (även känt som Douyin i Kina) är en app för att dela korta videor. Trots att den lanserades först 2017 är den en av de snabbast växande apparna i världen och gick nyligen om Google som den mest besökta webbplatsen i världen. På TikTok kan användarna skapa och dela videor som är mellan 15 och 60 sekunder långa(Så kallat short-form videos). I Kina har Douyin 743 miljoner aktiva månadsanvändare (Inte inräknat i TikToks användarbas). Appen har även en stor katalog med ljudeffekter, musikstycken och filter som användarna kan använda för att öka kvalitén och göra produktionsprocessen mer enklare. I Sverige använder mer än hälften av 00-talisterna Tiktok varje dag, så om din målgrupp är ung är TikTok en utmärkt plattform för ditt företag.


7. Telegram — 800 miljoner aktiva månadsanvändare

Telegram logo

Vad är Telegram?

Telegram är en gratis meddelandeapp som fungerar på nästan alla typer av enheter. Telegrams utmärkande egenskap är dess end-to-end-kryptering för alla aktiviteter, inklusive chattar, grupper och media som delas mellan användare på plattformen. Dess fokus på säkerhet har lockat fler kunder under åren, särskilt när WhatsApp tillkännagav ändringar i sin integritetspolicy som gör det möjligt att dela information med moderbolaget Meta.


Det finns flera sätt för företag att använda Telegram. Förutom att kunna erbjuda kundsupport via chatten kan de till exempel skapa chattbotar och kanaler för att skicka meddelanden till upp till 200 000 personer.


8. Snapchat — 750 miljoner aktiva månadsanvändare

SnapChat logo

Vad är Snapchat?

Snapchat fokuserar på foton och korta videor (så kallade snaps) som delas mellan vänner och mest kända för sina AR lenses. Det var först på Snapchat som det vertikala videoformatet blev populärt, vilket gjorde att det så småningom spreds till andra sociala medieplattformar som Instagram och TikTok. Framväxten av Instagram Stories och TikTok, verkar ha hindrat Snapchats tillväxt och dämpat intresset av Snapchat som annonsverktyg bland marknadsförare. Detta trots att det är den mest använda sociala media appen bland gymnasieungdomar. Så om din målgrupp till största delen består av tonåringar bör du överväga att använda appen.


9. Sina Weibo — 586 miljoner aktiva månadsanvändare


Weibo logo

Vad är Weibo?

Weibo(微博 ) eller Sina Weibo, lanserades av det kinesiska teknikföretaget Sina Corporation 2009. Weibo betyder "mikroblogg" på kinesiska och är precis som det låter en mikrobloggplattform som kan jämföras med Twitter och Instagram. Via Weibo kan användarna lägga upp bilder, videor och stories, följa trendiga ämnen eller influensers, använda hashtags i sina inlägg och även skicka meddelanden till varandra. I jämförelse med WeChat har Sina Weibo en yngre målgrupp och enligt New York Times är Weibo den plats man ska vara på om man "vill bli viral" i Kina. Weibo gör det också möjligt för företag att skapa officiella och verifierade konton för att kommunicera med sina följare och använda betalda annonser för att nå ut till en bredare publik.


10. Tencent QQ — 558 miljoner aktiva månadsanvändare


QQ logo

Vad är QQ?

QQ lanserades i Kina 1999 av Tencent. Innan WeChat lanserades var QQ den främsta kinesiska meddelandeappen. Förutom att QQ stödjer direktmeddelanden är också möjligt för användarna att anpassa och dekorera sina avatars, titta på filmer, spela onlinespel, strömma musik, handla på nätet, blogga och göra betalningar.


Förutom den inhemska marknaden används QQ i över 80 länder och finns tillgänglig på många andra språk. En av fördelarna med QQ är att du inte behöver något telefonnummer för att registrera dig. Detta lockar unga människor som inte har mobila enheter utan använder datorversionen. Den största målgruppen för QQ finns dock i arbetslivet, där den används för att överföra filer som är större än 25 MB, vilket WeChat inte tillåter.


11. Twitter (X) — 556 miljoner aktiva månadsanvändare

Twitter logo

Vad är Twitter?

Twitter, en plattform med cirka 450 miljoner aktiva månadsanvändare, plattformen är mest känd där användare publicerar nyheter och "Tweets" om underhållning, sport, politik, ekonomi och mycket mera . Det som skiljer Twitter från de flesta andra sociala nätverkssajter är plattformen lägger stor vikt på att vara först med att rapportera om saker som händer och trendar just nu. En "Tweet" får max vara 280 tecken (140 för japanska, koreanska och kinesiska).Den 14 mars 2023 blev Twitter uppköpt från börsen av entreprenören Elon Musk för $43 miljarder. Sedan ägarbytet har Twitters nya VD Elon gjort ett flertal större strukturella och funktionella förändringar av plattformen. Bland annat så bytte han namn på Twitter till "X". Det finns nu även en betalversion av Twitter eller X, så kallad "X Premium".

12. Qzone — 500 miljoner aktiva månadsanvändare

Qzone logo

Vad är Qzone?

Qzone är också en Kina-baserad app från Tencent som blandar sociala nätverk och bloggande. Användarna kan ladda upp olika media typer, föra dagbok, skriva bloggar, spela spel och strömma musik. Precis som på Facebook kan användarna också ansluta till vänner, kommentera, dela eller reagera på inlägg i ett nyhetsflöde, samt uppdatera omslag- och profilbilder.

13. Pinterest — 482 miljoner aktiva månadsanvändare

Pinterest logo

Vad är Pinterest?

Pinterest är en visuell plattform som används för att hitta inspiration, idéer och upptäcka nya produkter. På Pinterest kan användarna fästa bilder med så kallade "pins" som länkar till webbplatser, produktsidor, blogginlägg och annat innehåll på internet. Det är en utmärkt plattform för att driva trafik till din webbplats. Populära ämnen och teman på den sociala plattformen är bland annat mode, skönhet, hem, trädgård och DIY(Gör-det-själv). Så om ditt företag är verksamt inom någon av dessa branscher bör du överväga att använda plattformen för att synliggöra ditt företag och dina produkter

14. Reddit — 430 miljoner aktiva månadsanvändare


Reddit logo

Vad är Reddit?

Reddit är världens största diskussionsforum tack vare sin blandning av aktuella händelser och djupgående diskussioner om nischade ämnen. Forumet är känt för sin populära "upvoting" funktion och har kallats för "internets förstasida" (the front page of the internet).


Reddit är uppdelat i olika "subreddits" (dvs. särskilda forum) som täcker i stort sett allt du kan tänka dig. Så det är bra att undersöka om det finns populära subreddits som ditt varumärke kan vara en del av. Om ditt företag verkar inom smink och kosmetik kan du gå med i r/beauty. Var dock medveten om att de flesta subreddits inte tillåter egenreklam. Syftet med forumen är att engagera sig i ämnet tillsammans med medlemmarna i respektive subreddits genom att ställa och besvara frågor, dela med sig av tips och resurser och delta i diskussionen.


Förutom att skicka in ditt innehåll till Reddit och delta i diskussioner kan du också använda Reddit för att hitta innehåll- produktidéer, samt annonsera.


15. Quora — 400 miljoner aktiva månadsanvändare


Quora logo

Vad är Quora?

Quora är en communitybaserad webbplats och app där människor kan hitta information om en mängd olika ämnen i deras Q&A (Frågor & Svar). Frågorna och svaren rankas av användarna baserat på visningar, röster, recensioner och delningar.


Som varumärke kan du skapa en sida för ditt företag eller använda dina anställda för att besvara frågor om dina produkter, tjänster eller om ämnen inom din bransch. Quora har också en annonsplattform som du kan använda för att marknadsföra ditt företag. Och eftersom 63 % av användarna undersöker större inköp online är det ett utmärkt ställe att nå kunder som aktivt letar efter en produkt eller tjänst.


16. Kuaishou — 347 miljoner aktiva månadsanvändare


Kuaishou logo

Vad är Kuaishou?

Kuaishou är en kinesisk rival till Douyin eller TikTok. Likt sina konkurrenter låter Kuaishou användarna använda stickers och filter på sina bilder eller videor, samt lägga till ljud. Användarna kan också direktsända innehåll till sina följare på plattformen. Till skillnad från TikTok är Kuaishou mer populär bland den äldre målgruppen. Appen förlitar sig också mer på intäkter från e-handelstransaktioner än på annonsintäkter.

17. LinkedIn — 310 miljoner aktiva månadsanvändare


LinkedIn logo

Vad är LinkedIn?

LinkedIn är en professionell nätverksplattform där användare nätverkar och bygger upp sitt personliga varumärke. Genom att dela med sig av innehåll som text, bilder, videor, dokument, undersökningar och artiklar. Det har också blivit en plats för företag att etablera sitt tankeledarskap, employer brand och CSR arbete inom sina branscher för att attrahera både kunder och talanger till sitt företag. LinkedIn erbjuder också annonseringsmöjligheter, inklusive möjligheten att sponsra jobbannonser och skicka personliga annonser till användarnas inkorgar (InMail).


18. Twitch — 240 miljoner aktiva månadsanvändare


Twitch logo

Vad är Twitch?

Twitch är världens största plattform för live-streaming inom gaming. Här erbjuds live underhållning där större delen av innehållet handlar om spel, men det finns även andra former av underhållning. På Twitch kan användare kan skapa en kanal, strömma sina sessioner och interagera med sin publik live genom chattfunktionen.


Twitch har blivit en central knutpunkt för spel- och esport, där många professionella spelare, lag och turneringar använder plattformen för att sända sina matcher. Twitch gör det möjligt för kreatörer att bygga upp en hängiven publik och tjäna pengar på sitt innehåll genom prenumerationer, donationer och sponsringar.

19. Discord — 196.2 miljoner aktiva månadsanvändare

Discord logo

Vad är Discord?

Discord är en kommunikationsplattform som främst är utformad för spelsegmentet. Den gör det möjligt för användare att skapa servrar, gå med i grupper, röstchatta och textchatta med andra i realtid. Discord är populärt på grund av sin användarvänlighet, anpassningsbara funktioner och kompatibilitet med olika enheter. Discord har expanderat utanför spelgemenskaper och används nu av företag, utbildningsinstitutioner och andra grupper.


Visste du att: Den största Discord servern 2024 är Midjourney med 15 miljoner användare.

20. Tumblr — 135 miljoner aktiva månadsanvändare

Tumblr logo

Vad är Tumblr?

Tumblr är en populär webbplats för "mikrobloggning" med 135 miljoner aktiva användare varje månad. Användarna kan dela innehåll i olika format till exempel text, foton, videor, GIF:ar, ljudklipp, länkar med mera. På Tumblr delar användarna innehåll om alla tänkbara ämnen, nischer och intressen. Tumblr låter dig också anpassa din bloggdesign. Därför väljer många användare att använda sin Tumblr som sin webbplats.

21. Mastodon — 1.8 miljoner aktiva månadsanvändare


Mastodon logo

Vad är Mastodon?

Mastodon är en decentraliserad plattform med öppen källkod som gör det möjligt för användare att sätta upp egna servrar för att kommunicera med varandra. Användarna kan skapa inlägg med upp till 5 000 tecken och lägga till bilder, ljud och video. Mastodon är en nykomling på den sociala mediescenen och exploderade i popularitet i slutet av 2022, då plattformen gick från 300 000 till över 2 miljoner aktiva månadsanvändare.


Hur många använder sociala medier i Sverige 2024?

År 2024 använder hela 96% av Sveriges befolkning internet, och 94% av alla internetanvändare är aktiva på sociala medier. Enligt den årliga undersökningen av svenskarna och internet har 94% av internetanvändarna interagerat med någon social medieplattform det senaste året, 91% gör det varje vecka och 85% dagligen.


Läs mer om hur du hittar och når rätt målgrupp på sociala medier i vårt inlägg om "målgrupper på sociala medier."

Vilka är de populäraste sociala medierna i Sverige 2024?

De tre största sociala medierna i Sverige är Youtube, Facebook och Instagram.

1. Youtube

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 79% Minst varje vecka - 55%

Minst varje dag - 35%

2. Facebook

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 68% Minst varje vecka - 59%

Minst varje dag - 50%


3. Instagram

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 64%

Minst varje vecka - 53%

Minst varje dag - 46%

4. Snapchat Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 38% Minst varje vecka - 31%

Minst varje dag - 25%

5. Linkedin

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 27% Minst varje vecka - 13%

Minst varje dag - 6%

6. Tiktok

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 24% Minst varje vecka - 18%

Minst varje dag - 15%

7. Flashback

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 22% Minst varje vecka - 4%

Minst varje dag - 2%

8. Twitter (X)

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 20% Minst varje vecka - 11%

Minst varje dag - 9%

9. Pinterest

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 19% Minst varje vecka - 6%

Minst varje dag - 3%

10. Reddit

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 14% Minst varje vecka - 7%

Minst varje dag - 5%

11. Roblox

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 8% Minst varje vecka - 4%

Minst varje dag - 3%

12. Twitch

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 8% Minst varje vecka - 3%

Minst varje dag - 2%

13. Be Real

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 6% Minst varje vecka - 4%

Minst varje dag - 3%

14. Mastodon

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 1% Minst varje vecka - 0%

Minst varje dag - 0%

15. Jodel

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 1% Minst varje vecka - 0%

Minst varje dag - 0%

16. Yubo

Användarmängd och beteende:

Minst någon gång det senaste året - 1% Minst varje vecka - 0%

Minst varje dag - 0%

Vill du veta mer om vilka sociala medier som passar dig?

Boka en kostnadsfri konsultation med någon av våra experter så berättar vi vilka kanaler du kan använda för att uppnå dina verksamhetsmål på sociala medier.



Är du redo att ta din sociala medie strategi till nästa nivå?

Hör av er till oss så hjälper vi ditt varumärke att förbli relevant och successivt arbeta mot dina övergripande mål.



Samarbeta med en social mediebyrå idag!

Hos Adsup hjälper vi dig att skapa tilltalande kampanjer som engagerar just din målgrupp. Vi är en social mediebyrå i Göteborg som vet hur man bygger effektiva kampanjer med fokus på Employer Branding och rekryteringsmarknadsföring.




6 994 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page