Tre tips för att skriva en tilltalande platsannons

Uppdaterat: för 4 dagar sedan

Med en förändrad trend i hur kandidater hittar jobb måste även arbetsgivare ändra sättet de attraherar talanger – A och O är en bra platsannons. Allt färre människor letar jobb på lediga jobb-sidor och jobbet måste alltså istället nå kandidaten. Detta är varför vi jobbar med en uppsökande rekryteringsverksamhet och vi lyckas nå både passivt och aktivt arbetssökande talanger. Då de bästa kandidaterna idag med stor sannolikhet sitter på ett annat jobb måste platsannonsen vara nog övertygande för att en kandidat ska ta steget och vilja söka till det utannonserade jobbet. Hur skriver man då en bra platsannons? Här har vi listat våra bästa tips!

1. Sälj in arbetsplatsen

Det kan vara lätt att fastna i krav och kvalifikationer som önskas av kandidaten men för att få de mest kvalificerade ansökningarna måste man även få dem att vilja söka till jobbet. Detta genom att primärt fokusera på att sälja in arbetsplatsen och berätta om fördelarna att jobba hos just er.

Enligt en studie av LinkedIn är följande de högsta prioriteringar kandidater har vid ett eventuellt nytt jobb;

Tryck därför extra mycket på just dessa punkter och berätta vad ni som arbetsgivare har att erbjuda. Krav och kvalifikationer bör vara ert sekundära fokus.


2. Gå igenom en typisk arbetsdag

Enligt en annan studie från Linkedin är ett av de största hindren för arbetssökande att de inte vet hur det är att arbeta på en arbetsplats. Därför kan det vara fördelaktigt att, i platsannonsen, i punktform eller steg för steg gå igenom hur en typisk dag kan se ut i den utannonserade tjänsten. Detta ger kandidaten en personlig inblick i rollen och en tydligare bild av vad tjänsten och arbetsuppgifterna innebär.


3. Dela medarbetarcitat och fronta bilder på kollegor

Studien visar även att kandidater litar 3x mer på medarbetare än ett företag vad det gäller hur det är att jobba på en arbetsplats. Det är därför positivt att inkludera medarbetare i platsannonsen för att få fler ansökningar. Detta kan göras i form av bilder, citat, videoklipp eller liknande. Läs med om medarbetarberättelser och varför det är så kraftfullt HÄR.


Så nu när ni har en tilltalande platsannons, hur ska ni göra för att kommunicera ut detta till rätt personer? Vi hjälper er!


12 visningar

Senaste inlägg

Visa alla