top of page

Tre tips för att skriva en tilltalande platsannons

Uppdaterat: 31 jan.

I och med en förändrad trend i hur kandidater söker och hittar jobb, måste även arbetsgivare ändra sättet de syns och attraherar talanger. A och O är en bra platsannons.

Tips för att lyckas med din rekrytering genom att skriva tilltalande och övertygande platsannonser

Allt färre människor letar arbetstillfällen på "lediga jobbsidor", därför måste jobben istället leta upp kandidaten. Då de bästa kandidaterna idag med stor sannolikhet sitter på ett annat jobb idag, måste platsannonsen vara nog övertygande nog för att en kandidat ska ta steget och vilja söka till det utannonserade jobbet. Detta är varför vi på Adsup jobbar med en uppsökande rekryteringsverksamhet, där vi lyckas nå både passivt och aktivt arbetssökande talanger.

Hur skriver man då en bra platsannons?

Enligt en studie av LinkedIn är följande de högsta prioriteringar kandidater har vid ett eventuellt nytt jobb;

Vad är viktigast för en arbetssökare och anställd. 63% svarar en balans mellan arbete och privatliv, 60% svarar att det viktigaste för dem är lön och förmåner och 40% har svarat att det viktigaste är företagskultur och kollegor.

Låt de viktigaste punkterna för kandidaten vara det primära fokuset i eran platsannons och berätta vad ni som arbetsgivare har att erbjuda arbetstagaren. Krav och kvalifikationer bör vara ert sekundära fokus.


Tre tips för att skriva en attraktiv platsannons

  1. Sälj in arbetsplatsen Det kan vara lätt att fastna i krav och kvalifikationer som önskas av kandidaten men för att få de mest kvalificerade ansökningarna måste man även få dem att vilja söka till jobbet. Detta genom att primärt fokusera på att sälja in arbetsplatsen och berätta om fördelarna att jobba hos just er.

  2. Gå igenom en typisk arbetsdag Enligt en annan studie från Linkedin är ett av de största hindren för arbetssökande att de inte vet hur det är att arbeta på en arbetsplats. Därför kan det vara fördelaktigt att, i platsannonsen, i punktform eller steg för steg gå igenom hur en typisk dag kan se ut i den utannonserade tjänsten. Detta ger kandidaten en personlig inblick i rollen och en tydligare bild av vad tjänsten och arbetsuppgifterna innebär.

  3. Dela medarbetarcitat och fronta bilder på kollegor Studien visar även att kandidater litar 3x mer på medarbetare än ett företag vad det gäller hur det är att jobba på en arbetsplats. Det är därför positivt att inkludera medarbetare i platsannonsen för att få fler ansökningar. Detta kan göras i form av bilder, citat, videoklipp eller liknande. Läs med om medarbetarberättelser och varför det är så kraftfullt HÄR.

Nu när ni har en tilltalande platsannons, hur ska ni göra för att kommunicera ut detta till rätt personer? Vi hjälper er!


Samarbeta med en social mediebyrå idag!

Hos Adsup hjälper vi dig att skapa tilltalande kampanjer som engagerar just din målgrupp. Vi är en social mediebyrå i Göteborg som vet hur man bygger effektiva kampanjer med fokus på Employer Branding och rekryteringsmarknadsföring.




159 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page