Varför inkludera medarbetare i er annonsering?

Uppdaterat: 19 sep.

Vid det här laget vet ni nog hur viktigt det är att aktivt arbeta med ert employer brand för att attrahera rätt talanger och för att även behålla era nuvarande stjärnor! Ett av de mest effektiva och enkla sättet att göra detta på är att inkludera era medarbetare i er marknadsföring.


Om ordet arbetsgivarvarumärke inte känns bekant kan du läsa mer om employer branding och varför det är så viktigt att stärka ert arbetsgivarvarumärke här. En studie som har gjorts av LinkedIn visar på att hela 75% av alla arbetssökande tar ett företags arbetsgivarvarumärke i åtanke innan de ansöker till ett jobb.

Ett av de mest effektiva och enkla sättet att göra detta på är att inkludera era medarbetare i er marknadsföring.

Enligt studien är även det största hindret som arbetssökande upplever när de söker nytt jobb att de inte vet hur det faktiskt är att arbeta på en arbetsplats. Genom att dela material inifrån och dela bilder, citat och intervjuer från medarbetare kan ni kommunicera detta på ett bra sätt för att minska detta hinder. Studien visar även att kandidater dessutom litar tre gånger mer på det medarbetare har att säga om ett företag än det företaget själva kommunicerar ut! Låter det för bra för att vara sant? Testa själva! ...men hur? Ett hinder för arbetsgivare kan vara känslan av att det kan vara tidskrävande och dyrt kostnadsmässigt att skapa material – men faktum är att det inte alls behöver vara så! Det behövs inget avancerat videomaterial eller proffsigt fotade bilder. Genuina och spontana bilder tagna med en mobiltelefon på arbetsplatsen funkar lika bra och ger dessutom ett väldigt varmt och äkta intryck. Detta kan göras i form av intervjuer i text eller video, dela medarbetarcitat, visa bilder på era medarbetare, låt era följare på era sociala medier följa med under en dag på kontoret etc. Möjligheterna är oändliga!

Vill ni veta mer om hur ni kan inkludera era medarbetare för att stärka ert arbetsgivarvarumärke?




20 visningar

Senaste inlägg

Visa alla